چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۸:۵۳
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ 
  • تعداد بازدید : 42
  • کد خبر : ۳۱۰۱۹
برگزاری نخستین جلسه کارگروه مشورتی با عنوان:
طراحی مدل برای شناسایی، انتخـاب، مسـتندسازی و معرفی ایـده‌هـا با الگوبرداری از شـیوه TED
نخستین جلسه کارگروه تخصصـی مشورتی رهیافت‌ها،الگوهاوروش‌هاي ترویجی مؤسسـه آموزش وترویـج کشاورزي با عنوان طراحی مدل مناسب با شـرایط حاکم بر بخش کشاورزي‌‌براي شناسایی، انتخـاب، مسـتندسازي و معرفی ایـده‌هـا با الگوبرداري از شـیوه TED برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش وترویج کشاورزی؛ قاسمی معاون دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی، ضمن بیان اهمیت راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی، به معرفی ترکیب کارگروه رهیافت‌ها، الگوها و روش‌های ترویجی و توضیحات کلی در خصوص موضوع اولین جلسه پرداخت.

عبداله موموندی؛ مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی، با تأکید بر ضرورت تدوین برنامه‌های اقدام کارآمد، دقیق، عملیاتی وقابل ارزیابی،بر نقش آفرینی متخصصان و مروجین بخش کشاورزی در تغییر رفتار و متقاعدسازی مخاطبان اشاره کرد.

وی تصریح کرد:رهیافت‌ها وروش‌های ترویجی متعدد و متنوعی در طول زمان متناسب با شرایط، موضوعات و مقتضیات زمانی خاصی شکل گرفته و تکامل یافته‌اند. همچنین امروز با توجه به مسائل نوظهور ونیازهای جدید، لازم است با بهره‌گیری از درس‌آموخته‌ها و تجارب موفق جهانی، بازنگری و به‌روزرسانی نسبت به روش‌ها و الگوهای فعلی داشته باشیم.

مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی در این جلسه به ظرفیت مدل «TED» به‌عنوان یکی از روش‌های کارآمد و شناخته‌شده برای الگوبرداری و متناسب‌سازی با شرایط بخش کشاورزی کشور اشاره نمودو سپس از حاضرین خواست در قالب طوفان اندیشه به بیان ایده‌ها و پیشنهادهای خود پیرامون طراحی مدل مناسب شناسایی، انتخاب و معرفی ایده‌هایی که قبلا در بخش کشاورزی گسترش داشتند بپردازند.

سپس سحر اقدسی با اشاره به خلاء چنین رهیافت‌هایی دربخش کشاورزی، استفاده از مدل «TED» را تابلویی برای معرفی و ترویج ایده‌ها، تجارب موفق و حتی گاهی ناموفق کشاورزان پیشرو عنوان کرد که قابلیت استفاده توسط کشاورزان ، محققان و مروجان را دارد. همچنین با اشاره به نمونه‌های بومی این مدل در کشور، خواستار فراهم‌سازی زمینه برای بهره‌مندی از تجارب متخصصان و مشاوره‌های تخصصی بود.

در ادامه جلسه مجید رضا خداوردیان نیز تدوین شیوه‌نامه و تشریح دقیق مخاطبان، نحوه تعامل برقرارکردن، انتخاب و ارزیابی ایده‌ها در فرآیند مذکور را امری ضروری دانست.

سیده سمیه حسینی نیز بر قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن فرآیند شناسایی و معرفی ایده‌های بخش کشاورزی در قالب این مدل تأکید کرد.

در ادامه میرزایی با اذعان به کم‌توجهی به فاز مطالعاتی پروژه‌ها در کشور، مطالعه دقیق و عمیق و در نظر گرفتن همه ابعاد و عوامل اثرگذار برای اجرای این مدل اعم از ساختار اجرایی، تیم پشتیبان و تأمین مالی را به‌عنوان یکی از پیش‌شرط‌های اصلی آن مطرح نمود.

 متولی تاکید کرد تا زمانی که اصول این مدل با توجه به شرایط کشور و بخش کشاورزی متناسب‌سازی نگردد، نمی‌توان به اجرای کارآمد آن امیدوار بود. همچنین طبق اظهارات وی زمانی می‌توان از مدل «TED» الگو و ایده گرفت که اقدامات مستمر و هدفمندی با مشارکت تمامی دست‌اندرکاران، متخصصان و کارشناسان بخش دولتی و خصوصی در جهت تدوین دستورالعمل صورت گیرد و آموزش‌های لازم به مجریان داده شود

نرگس عظیمی پیشنهاد شناسایی مؤلفه‌های لازم برای طراحی مدل «TED» و متناسب‌سازی آن برای مؤسسه آموزش و ترویج و سپس مشخص‌نمودن نقش و وظایف هر یک از دفاتر و معاونت‌های مرتبط را ارائه کرد.

 در ادامه  پیروشعبانی نیز بهره‌مندی از پیشنهادهای صاحب‌نظران و راه‌اندازی سامانه‌ای جهت ساماندهی و تسریع فرآیند شناسایی، معرفی و انتخاب ایده‌های قابل گسترش را توصیه کرد. همچنین  مصطفوی بر تشکیل تیم مطالعاتی و ارائه آموزش‌های لازم تأکید نمود.

گفتنی است؛ در پایان پس از تبادل نظر بین حاضرین تاکید شد شیوه‌نامه پیشنهادی «کنفرانس کاپ ایران » به‌عنوان مدل الگوبرداری شده از شیوه «TED»، توسط اعضا مطالعه و پیشنهادها و نظرات تکمیلی آنان در جلسات آتی اتخاذ و به اشتراک گذاشته شود.

photo11069565188 - copy.jpg

photo11069565765 - copy.jpg

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0